Nog ruim dertig nachtjes slapen …

… en dan vertrek ik voor een fietstocht van ruim vijftienhonderd kilometer. Ik hoop dan iets meer dan drie weken later in Avignon aan te komen, alwaar ik met de bus van de firma Cycletours weer richting huis ga.

Voor de routebeschrijving maak ik grotendeels gebruik van de boekjes (twee stuks) van Paul Benjaminse naar Barcelona. Deze hebben als startpunt Eindhoven, maar het lijkt me veel leuker om gewoon vanuit Dordrecht weg te fietsen. Ik heb een stuk route zelf gemaakt, nou ja, ik heb de website van http://brouter.de dat grotendeels laten doen, om me van mijn huisadres bij de echte route in de buurt van Diest te brengen.

En aangezien ik niet naar Barcelona wil maar naar Avignon moet ik tijdig afslaan. Ook hierin word bijgestaan door de heer Benjaminse. Hij heeft bij Saint-Ambroix een aftakking van de hoofdroute gepland, en vanaf daar is het dan nog een kilometer of tachtig naar Avignon.

De komende weken zal ik zo nu en dan wat berichten plaatsen om mijn lezers (zijn die er wel?) en mijzelf wat meer in de stemming te krijgen. Nou is dat voor mij eigenlijk niet nodig, maar voor u, de lezer, mogelijk wel.

Geplaatst in Algemeen | 4 Reacties

3000, 4000, 5000 en 6000 km

Mijn blog heb ik schandalig verwaarloosd. Niet dat dat echt erg is, maar nu er een nieuwe fietsvakantie aan zit te komen heb ik toch weer de behoefte er iets mee te doen. Eerst maar eens het duizendtallenproject bijwerken.

Het 3000 km punt kwam voorbij op 3 juni 2018 tijdens een ritje op het Eiland van Dordrecht. Of ik dat ritje ging maken om dit punt te passeren weet ik niet meer.

     

 

 

 

 

 

 

Op 2 augustus, tijdens onze hete zomervakantie, werd tussen Exmorra en Bolsward het 4000 km punt bereikt. Als je goed kijkt zie je in de achtergrond het kerkje van Exmorra.

 

 

 

 

 

 

En toen ik begin oktober een driedaagse tocht via Ellemeet en Katwijk naar Haarlem maakte was ik nog maar net op Flakkee aangekomen toen het g000 km punt zich aandiende. Ik had kort daarvoor in de Hoeksche Waard nog in de miezerregen gereden, maar inmiddels was de zon doorgebroken.

 

 

 

 

 

 

En tenslotte ben ik op 11 februari uit mijn werk via een omweg (Ridderkerk, brug over Noord, Sliedrecht) naar huis gegaan omdat ik anders net als bij de eerste foto uit de serie een foto in het donker had moeten maken. Dat ziet er toch minder leuk uit. Voor wie het niet herkend, dit is in Sliedrecht.

 

 

 

 

 

 

Het 7000 km punt zal ik waarschijnlijk een van de komende weken bereiken. Stay  tuned!

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

2000 km

Dat is een beetje stom. Ik was vergeten dat ik de duizendtallen ook hier op mijn blog ging bijhouden, ik dacht dat ik het alleen op Facebook deed. Dus een beetje later dan nodig was geweest kan ik melden dat ook de 2000 km ‘mijlpaal’ inmiddels gepasseerd is. Het gebeurde in de week van 13 april, en ik was er zelf niet bij, omdat mijn dochter toen net een ritje op mijn fiets aan het maken was. Ik kan alleen maar laten zien waar de fiets was bij de stand 2002: mijn voortuin.

Afgelopen week maakte ik een mooie fietstocht door ons land, maar daaraan is het volgende bericht gewijd.

Geplaatst in Fietsen | Een reactie plaatsen

1000 km

Het lijkt me wel een leuk idee om elke 1000 km een foto te maken van de fiets op de plek waar ik dan ben. Dat zal misschien niet altijd mogelijk zijn, maar dan toch zo dichtbij mogelijk.

Vanmorgen, terwijl ik naar mijn werk fietste, het zal zo rond kwart over vijf geweest zijn, was het zover, het eerste duizendtal was volbracht. En dan krijg je dit:

 

 

 

 

 

 

 

Die km-teller is nog wel aardig, maar de foto van de fiets slaat eigenlijk nergens op. Zelfs als je het weet kun je nauwelijks zien dat die aan de achterkant is van het station van Zwijndrecht, en dat er zoveel reflecterende onderdelen aan de fiets zouden zitten had ik ook niet gedacht.

Die eerste duizend kilometer zijn eigenlijk best snel gegaan vind ik. Ongeveer de helft woon-werkverkeer denk ik, de fietstocht in de herfstvakantie, de reis van Amsterdam naar Leiderdorp op de eerste dag, de reis van Dordt naar Amsterdam afgelopen woensdag voor de eerste beurt en dan nog wat kleinere tochten. Het klopt vast. 🙂

Voor de calibratie van de km-teller heb ik gebruik gemaakt van mijn gps-horloge, en momenteel is het zo dat ze nagenoeg aan elkaar gelijk zijn bij de dagelijkse tochtjes. Voor mij nauwkeurig genoeg.

Geplaatst in Algemeen | 3 Reacties

Nieuwe fiets

Terwijl het verslag van de zomervakantie nog steeds niet is afgerond toch ook maar een wat actueler bericht plaatsen. Afgelopen najaar kocht ik een nieuwe fiets, wederom een Santos, en wel de Santos Travelmaster 3+, het jongste vlaggenschip van het bedrijf. Net als de nieuwe fiets van Suzemarie (die komt als het goed is nog ter sprake in het verslag van de zomervakantie) kocht ik mijn fiets bij de Vakantiefietser in Amsterdam. Op 13 oktober was het zover dat ik hem kon gaan ophalen.

Van Amsterdam fietste ik met straffe tegenwind naar Leiderdorp en bezocht daar mijn vader en moeder nog even. Verder vond ik dat ik wel genoeg wind in mijn snufferd had gehad, en nam verder de trein.

Op de foto hiernaast staat de fiets in het Amsterdamse Bos bij de Bosbaan.

In de week erna maakten we een minitour van vier dagen van Arnhem naar Assen en ik werd elke dag weer bevestigd in mijn keuze voor deze fiets. Hij rijdt echt heerlijk.

Als het een beetje wil maak ik binnenkort ook nog een verslagje met wat foto’s van onze minitour. Stay tuned! 🙂

 

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

Naar Jutland

Terwijl de regen met bakken uit de lucht valt gaan de gedachten onwillekeurig toch uit naar volgende week woensdag, de geplande vertrekdatum voor onze fietsvakantie richting Denemarken. Onze? Ja, deze keer gaan we samen! We hebben voor Suzemarie een mooie fiets gekocht die we vandaag bij de Vakantiefietser kunnen ophalen. Plaatjes volgen!
We gaan gebruik maken van de Jutlandroute uit het boekje van Clemens Sweerman.

We verwachten dat we de route slechts ten dele zullen kunnen uitvoeren. Een van ons is een minder ervaren fietser, dus we zullen heel voorzichtig moeten opbouwen. Ten eerste om het leuk te houden, maar ook om blessures te voorkomen. Doordat we niet weten hoever we uiteindelijk kunnen komen is ook de terugreis (met de trein) eigenlijk niet te plannen. Van de Treinreiswinkel begreep ik dat je voor het reizen met de fiets in de trein in Denemarken moet reserveren. Dat is natuurlijk een beetje lastig als je niet weet hoever je gaat komen. De regionale treinen in Duitsland kun je in elk geval zonder reservering gebruiken, dus vermoedelijk zullen we een soort lusje gaan maken door Denemarken (vooropgesteld dat we zover komen) zodat we op het moment van de terugreis weer in Duitsland zijn. Maar ik ga de komende week nog verdere research doen, het kan zijn dat dit nog verandert.

We gaan ons de eerste kilometers in Nederland per trein verplaatsen. Zoals het er nu naar uitziet tot aan Arnhem. Vandaar fietsen we naar vrienden in Keijenborg, en dan de volgende dag naar camping Olde Kottink bij Beuningen (Ov.), waar we twee dagen zullen blijven. Daarna gaan we richting Jutlandroute.

We hebben kampeerspullen bij ons, maar zullen zeker niet aarzelen om gebruik te maken van B&B-achtige voorzieningen als we daar zin in hebben. Het zal van het weer afhangen, en van wat er toevallig voorhanden is als we vinden dat we genoeg gefietst hebben voor die dag. We gaan het zien!

Nog twee dagen werken…

Geplaatst in Naar Denemarken | Een reactie plaatsen

Rondje NL dag 1

Om half zes op, zoals gepland. Ik had vrijwel alles al verzameld, maar nog niet alles zat in de tassen. In de loop van de week gaan sommige dingen nog van plek verhuizen, zo weet ik inmiddels uit ervaring, maar nu was het vooral van belang dat ik alles mee kreeg, en dat de eetspulletjes voor onderweg goed bereikbaar waren. Om zo ongeveer kwart voor zeven was het moment daar. (BTW, ik geloof dat hier op de camping het huiluurtje is aangebroken, allemaal oververmoeide en overprikkelde jochies van een jaar of 5, 6 schat ik.)
De eerste 13 km waren niet opzienbarend, want dat was precies de route die ik meestal naar mijn werk volg en ook het vervolg tot aan de Erasmusbrug had ik al veel vaker gereden. Aan de voet van die brug (heeft een brug een voet?) nam ik mijn eerste pauze. Daarna ging het dwars door Rotterdam, en hoewel het zeker niet rustig was viel het me eigenlijk nog mee. Langs Pijnacker kwam ik uiteindelijk in Leidschendam uit waar ik bij mijn oom even kon bijkomen.Via Voorschoten kwam ik in Leiden en deels door de wijk waar ik als kind woonde ging het naar Leiderdorp. Na een verrassingsbezoek aan mijn ouders aldaar moest ik eerst mijn eigenlijk uitgezette route weer terug zien te vinden, maar dat ging gemakkelijker dan ik verwacht had.
Ik had het van tevoren niet gezien, maar ik kwam dwars door Lisse, en in Lisse is het Museum De Zwarte Tulp gevestigd. De oom waar ik eerder die ochtend op bezoek was heeft een bijzondere relatie met dat museum, dus ik wilde daar zeker niet aan voorbijgaan. Een heel aardig museum, deels gericht op de bollenteelt, en deels op de plaatselijke geschiedenis.
De laatste 25 km vielen wat zwaarder, maar dat had ik wel verwacht. Ik fiets tenslotte maar weinig lange afstanden, die gewenning duurt een paar dagen. De camping had nog een plekje voor me, een mooi plekje zelfs, maar wel op bosgrond, en daar houd ik nou eenmaal niet zo van.
Het eten heb ik simpel gehouden. Koffie en brood. Morgen op Texel ga ik met mijn vrienden uit eten, dan kan het nu wel wat eenvoudiger.
Welnu. Over dit blog. Plaatjes komen later. En ik tik dit verhaaltje op mijn tablet, en het is de bedoeling dat ik mijn telefoon als hotspot gebruik om e.e.a. te kunnen oploaden. We gaan het zien!
Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

Nog één nachtje…

Nog een dag, niet te lang, werken, en dan alle spullen bij elkaar zoeken en in de fietstassen proppen. Ik merk wel dat het feit dat ik in eigen land blijf ervoor zorgt dat ik wat lakser ben met de voorbereidingen. Alsof het niet onhandig is om je lucifers te vergeten als je op de camping van Kollumerpomp staat. Maar goed, het is natuurlijk wel zo dat je makkelijker kan inschatten in hoeverre je dit soort omissies in je uitrusting eenvoudig weer kan aanvullen.

Aanvankelijk was ik van plan om rond een uur of acht te vertrekken, maar gezien de te verwachten temperaturen heb ik dat naar half zeven verschoven. Dan zit ik wel tijdens de ochtendspits in Rotterdam, maar als fietser heb je daar toch niet heel veel last van. Hoop ik. 🙂

Het zal wel weer even wennen zijn om gedurende langere tijd op het zadel te zitten, meer dan 90 km heb ik sinds de reis naar Wenen vorig jaar niet meer gedaan. Ik verwacht dat mijn achterwerk na een km of zestig wel zal gaan protesteren, maar echte problemen zal ik er verwacht ik, hoop ik, niet door krijgen.

Geplaatst in Algemeen | 3 Reacties

Nog vijf nachtjes slapen

Net als de afgelopen twee jaar ga ik ook dit jaar weer in de nazomer een eindje fietsen. Twee jaar geleden naar Parijs, vorig jaar naar Wenen, als die trend wordt doorgezet zal het nu wel Gibraltar worden hoor ik je denken. Maar nee, dit jaar houd ik het wat simpeler. Ik heb een dag of tien de tijd, en om het ‘gedoe’ met terugkeren uit het buitenland te vermijden blijf ik deze keer in eigen land. Met het boekje Ronde van Nederland Ronde van Nederlandals leidraad begin ik aanstaande vrijdag te fietsen, gewoon vanuit mijn eigen huis. Ik heb eigenlijk alleen nog maar een globaal schema in mijn hoofd, dus ik heb nog geen idee waar ik een dag of tien later uit- of aangekomen zal zijn.

Het boekje maakt gebruik van bestaande LF-routes, en knoopt die dusdanig aan elkaar dat er een ronde ontstaat die ongeveer de grenzen van ons land volgt. Daar zijn wel een paar uitzonderingen op, want zo wordt Limburg niet erg uitgenut, veel zuidelijker dan Roermond komt het niet. Terwijl er wel degelijk LF-routes naar Maastricht gaan. En in Zeeland wordt Zeeuws-Vlaanderen niet aangedaan, mogelijk vanwege het ontbreken van LF-routes langs de zuidgrens.

De eerste dag zal ik maar een heel klein stukje van de beschreven route rijden. Via de routeplanner van de Fietsersbond maak ik een route om op de eerste camping uit te komen. Dat wordt als het goed is Camping Schoonenberg, een natuurcamping bij Velsen-Zuid. Die heb ik uitgezocht vanwege het feit dat hij zo’n beetje op de helft ligt van de route naar Texel. Daar wil ik namelijk op zaterdag aankomen, zodat ik nog net op tijd ben om vrienden uit te zwaaien die zondag na twee weken kamperen aldaar weer naar huis gaan.

Die zondag heb ik vervolgens wat tijd om rond te kijken op het eiland dat ik eigenlijk heel slecht ken, want pas ’s middags om 17.15 vertrekt Waddenveer de Vriendschap waarmee ik de oversteek naar Vlieland maak. Op Vlieland slaap ik een nachtje op camping de Lange Paal, en dan moet ik vervolgens heel vroeg opstaan, want dan wil ik met de boot van 6.45 naar Harlingen oversteken. Vanaf Harlingen zal ik vermoedelijk wat trouwer de beschreven route van Ronde van Nederland volgen.

De weersverwachtingen zien er vooralsnog zonnig uit, al is er vanaf vrijdag, de dag van mijn vertrek een toenemende kans op een lokale onweersbui. De komende dagen ga ik mijn spulletjes bij elkaar zoeken, misschien met nog wat aanvullingen of verbeteringen op de bestaande uitrusting, en woensdag gaat mijn fiets nog een dagje naar de fietsendokter voor een grote beurt. Mijn achterwiel begint slechter te worden, dus die laat ik vervangen. En de ketting en eventueel de cassette zullen ook vervangen moeten worden. Verder geloof ik niet dat er veel aan moet gebeuren. Oh nee, dat is niet waar, ik moet ook nog een nieuwe voorband hebben, die zag er vorig jaar, toen ik onderweg was naar Wenen, al niet zo denderend uit, en de laatste weken heb ik het gevoel dat ik alleen nog maar op de anti-leklaag rijd.

Ik ga proberen mijn wedervaren bij te houden, dus ik zou zeggen: houd de site in de gaten!

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

Zou het dan toch?

Ik begon dit blog in 2005 via web-log, en het was toen hoofdzakelijk een verslag van mijn hardloopactiviteiten, dus de ups, en uiteraard vooral ook de downs. De downs hadden aanvankelijk vooral met mijn knie te maken, zodra de loopafstanden richting de 10 km gingen liet mijn knie (links? rechts? allebei, om beurten? ik weet het eerlijk gezegd niet meer) weten weten het er niet mee eens te zijn. Pogingen om mezelf via de Pose- of ChiRunning-methode een andere techniek aan te leren brachten wel verbetering, maar helemaal probleemvrij werd het toch niet.

In september 2006 ging het roer radicaal om en besloot ik op blote voeten te gaan lopen. Afgezien van George Kerkhoven (via de Usenetgroep drs-nl) kende ik in Nederland niemand die dat deed. Het wonder voltrok zich, ik heb nooit meer last gehad van mijn knie. Er kwamen wel andere klachten voor terug die meestal te maken hadden met te snel te veel willen doen. Maar het ging ook tijdenlang zo goed dat ik in staat was een aantal keren de Zevenheuvelenloop uit te lopen, en ook liep ik een paar maal een halve marathon.

De hardnekkigste klacht begon een paar jaar geleden toen mijn achillespees tekenen van overbelasting vertoonde. Het ging namelijk zo goed, dat ik vond dat ik wel rijp was voor het serieuze werk (lees hier de ironie) en wilde me gaan voorbereiden op een marathon. Dat werd weer een kwestie van te snel te veel (hardleers ja) en dus die achillespees. Dat werd een dusdanig slepende kwestie dat ik een paar jaar niet of nauwelijks gelopen heb.

Vorig jaar had ik nog maar zo weinig last van de pees (het gaat eigenlijk om de aanhechting van de pees aan het hielbot) dat ik besloot om mezelf nog één hardloopleven te gunnen. Als dat tot niks zou leiden zou ik er voor altijd mee ophouden. Het leek me verstandig om iemand te vragen me hierbij te helpen, iemand die goed was in rustige opbouw en die me terug zou fluiten als het nodig was.

Dat ging aanvankelijk best goed. Ik voelde mijn peesje weleens, maar het werd nooit pijn. Toen dacht mijn rechtervoet nog even roet in het eten te gooien. Wat fysiotherapeutische ondersteuning, wat rust, en het kwam zowaar weer goed. Dit had misschien het moment moeten zijn om de (slechts spreekwoordelijke) hardloopschoenen aan de wilgen te hangen, maar ik vond dat dit toch wat anders was dan de achillespeesproblemen en dat dit van tijdelijke aard was.

Sindsdien lijkt dit ook wel bewaarheid te worden. Het hardlooprondje werd gestaag groter. Het begint steeds met 1,5 km wandelen en eindigt met 1 km wandelend uitlopen, en daartussen zitten dan steeds sequenties van hardloop- en wandelstukjes, waarbij de stukjes heel geleidelijk steeds langer werden, en het hardloopaandeel ook steeds groter werd.

Vandaag overschreed ik voor het eerst sinds heel lange tijd de 10 km grens. Dat is weliswaar met de beproefde combinatie van hardlopen en wandelen, maar ik ben er heel erg blij mee. Echte doelstellingen heb ik eigenlijk niet. We krikken de omvang steeds meer heel geleidelijk op, en waar het gaat eindigen, geen flauw idee. Zolang ik het leuk blijf vinden en mijn lichaam geen bezwaar maakt ga ik er lekker mee door. En voor wie er aan mocht twijfelen: uiteraard alles op blote voeten.

 

Geplaatst in Blote voeten, Hardlopen | 2 Reacties