Maand: januari 2012 (page 1 of 2)

week 5 dinsdag (8,7 km; -3,0 C; zonnig)

Ik zal het niet elke keer zeggen, maar laat duidelijk zijn dat ik niet van winterweer houd. Nou geef ik toe dat de sneeuwval van gisteren aanmerkelijk vervelender is dan het zonnige vriesweer van vandaag. Toch moet ik ook op zo’n dag als vandaag mezelf even een schop onder mijn kont geven om op pad te gaan. En zoals dat dan gaat: het was uiteindelijk best lekker. Doel was een rustige duurloop van een uur, en dat is prima gelukt. Heb even getwijfeld of ik mijn schoenen uit zou trekken, maar er waren toch teveel natte plekken op de weg waardoor ik bij voorbaat eigenlijk wel wist dat ik het te koud zou vinden.

Dit was dan de laatste training van januari. In totaal 155,7 km in 14 trainingen. Ik geloof niet dat ik in januari ooit al eerder zoveel gelopen heb, in elk geval niet de laatste vijf jaar, dat ik op blote voeten loop (overwegend op blote voeten loop moet ik tegenwoordig zeggen), maar daarvoor volgens mij ook niet. Daarvoor was de winterdip altijd te prominent aanwezig. Het schema van Tiny is hierbij een belangrijke factor. Het geeft vastigheid, structuur, en is indien nodig een stok achter de deur. Kortom, dit is een mooie start van het jaar waarin ik mijn eerste marathon wil gaan lopen.

week 4 zondag (13,4 km; 0,0 C; bewolkt)

Zondagochtend, rond zonsopgang op pad, het blijft lekker. De temperatuur was rond het vriespunt, maar het was wel droog en weinig wind. De bedoeling was 90′ rustig lopen en dan elk kwartier een versnelling van 20″. Dit programmaatje had ik in mijn Garmin gezet zodat ik niet de hele tijd schichtig op mijn horloge hoefde te kijken. Na het eerste kwartier waren mijn voeten goed warm en werd het tijd om de Sockwa sloffen uit te trekken. Dat ging, ondanks de lage temperatuur, prima, totdat ik vlak bij de Viersprong op een nat pad terecht kwam, en toen werd het toch een heel stuk kouder. Omdat ik van plan was om op de helft aangekomen dezelfde route weer terug te volgen, wist ik ook dat ik weer op droge wegen terecht ging komen. Dat voelde meteen al een heel stuk beter, en toen ik ook nog even met mijn (warme) handen mijn rechtervoet wat gewreven had liep alles weer als een trein en kon ik zonder problemen thuis komen.

Dat je bij deze temperaturen meer blikken en/of commentaar krijgt is niet verwonderlijk, maar waarschijnlijk zie ik er uit alsof dit heel vanzelfsprekend voor me is, want eigenlijk viel het me nog mee.

week 4 vrijdag (9,5 km; 4,8 C; ZW4; zonnig)

Met een drukke dag op mijn werk was het even uitkienen wanneer ik zou kunnen lopen. Uiteindelijk bleek halverwege de ochtend het handigst, dus echt lunchpauzerunnen is het deze keer niet. Op het programma stond een intervaltraining van 6X400m afgewisseld met 400m rustig lopen. Met 2km inlopen en ruim 2,5km uitlopen kwamen we in totaal op 9,5km. De 400m moesten in 2’02” wat voor mij best een vlot tempo is, en de laatste twee vond ik dan ook betrekkelijk zwaar gaan. Het gekke is, ik houd er niet echt van, maar het geeft wel altijd een bevredigd gevoel.

De temperatuur was met ruim 4C en weinig wind niet slecht, maar het fietspad waar ik op liep was nat, en op sommige plekken bevroren. Toch besloot ik na de eerste 400m te proberen of het op blote voeten kon. Dat viel me aanvankelijk niet tegen, maar werd uiteindelijk toch wel koud aan de voeten. Na 5km vond ik het tijd om de Sockwa’s weer aan te trekken.

week 4 dinsdag (13,0 km; 0,5 C; helder)

Weer lopend naar mijn werk. Ging een stuk beter dan vorige week dinsdag, de afstand naar mijn werk was weer normaal. De wegen waren nat, hier en daar wat opgevroren en dus wat glibberig, ik heb niet eens geprobeerd of het op blote voeten kon.
Afijn, de eerste kilometers van deze week zijn weer binnen.

week 3 zondag (15,2 km; 6,0 C; buiig)

Nog eens extra goed kijken, is de Garmin echt goed opgeladen? Hij zegt van wel in elk geval. Daar vertrouwen we dan maar op. Het was al licht toen ik om tien over half negen voor een duurloop van 100 minuten de deur uit ging. Het was ook droog, dat maakt het op pad gaan wat gemakkelijker, ook als er wel regen in de lucht hangt. Het was een graad of zes en ik besloot met de sloffen aan te beginnen.

Na 2,5 km waren mijn voeten bijna te warm, dus uit met die dingen. Dat ging prima tot ik bij de nieuwe fietsbrug over de A16 kwam, die bleek een stuk ruiger dan hij er uitzag. Toen kort daarna ook nog een fietspad erg weerbarstig bleek heb ik de schoenen weer aangedaan. Dat bleek na ruim een halve kilometer al niet meer nodig, en daarna zijn ze niet meer aan geweest. Wel was dit het moment dat er ook buien gingen vallen. Toch viel het mee, ik raakte niet doorweekt en verkleumd en ook de voeten konden het goed volhouden.

Ik had van tevoren mijn schema niet meer geraadpleegd, en toen ik nog zo’n 25 minuten te gaan had vroeg ik me ineens af of ik niet eigenlijk elk kwartier een versnelling had moeten doen. Ik was er zo van overtuigd dat ik besloot om om dan maar het laatste stuk elke vijf minuten te versnellen om zodoende nog wat van de bedoeling in te halen. Dat ging eigenlijk best lekker, maar zojuist heb ik vastgesteld dat ik dit leuk bedacht had, maar deze week stond het niet op het programma. Volgende week weer. 🙂 Hopelijk kan de trainer het mij vergeven.
O ja, en de Garmin heeft het prima volgehouden.

Het was een loopweek die niet zo lekker begon, dinsdag liep het voor geen meter, figuurlijk dan, maar vrijdag en vandaag ging het prima. Gelukkig.
Vermeldenswaardig is nog dat ik mij gisteren heb aangemeld voor de halve Marathon op 20 mei in Leiden en voor de hele op 21 oktober in Amsterdam. Er komt vast nog meer, wellicht 10 kilometer bij de Dwars door Dordt-loop op 1 april. Ik wil alleen eerst even testen of ik een beetje tempo kan maken op de kinderkopjes in de Dordtse binnenstad. Anders zoek ik nog een andere 10 km wedstrijd in de buurt.

week 3 vrijdag (9,5 km; 6,2 C; W5; half bewolkt)

Laat ik vooropstellen dat ik lekker gelopen heb. Geen lichamelijke ongemakken, geen regen, wel wat wind, maar niet onaangenaam. En op de eerste kilometer na geheel op blote voeten.

Minder aangenaam was dat voor de tweede keer in een paar weken mijn Garmin Fr305 meteen al beweerde dat de batterij bijna leeg was, terwijl hij net nog aan de USB-poort van mijn PC had gehangen. De vorige keer sloot hij na deze melding meteen af, nu hield hij het nog een minuut of vijf vol, maar toen was het afgelopen.
Als je een simpele duurloop wilt doen is het zo erg niet, maar op het programma stond een intervaltraining met blokken met verschillende tempo’s, en dat is zonder apparatuur wel lastig te doen.

Ik heb er het beste van gemaakt. Met het klokje van mijn telefoon de tijdsblokken in de gaten gehouden en het tempo ‘op gevoel’ gelopen. Dat gevoel is niet erg betrouwbaar, maar ja, je moet wat. Ik moest twee blokken lopen met resp 8′, 6′, 4′ op een tempo van 6’24” telkens afgesloten met 2′ op 6’58”. Met 6′ inlopen en 6′ uitlopen zit je dan precies op een uur. Als ik de goede tempo’s had gelopen had ik ongeveer een afstand van 9,1 km moeten afleggen, maar als afstandmeten.nl gelijk heeft liep ik er 9,5, en dat was dus gemiddeld genomen te snel. Het had erger gekund. 🙂

Ik kreeg de suggestie om de Garmin een reset te geven, ik zal eens kijken of dat helpt.

week 3 dinsdag (12,4 km; -4 C; helder)

Naar mijn werk gelopen. Hardloopforensen zoals het soms genoemd wordt. We kunnen er kort over zijn: het viel me zwaar. Het leek verder dan anders.
Mijn rechterbeen voelde eerst of er helemaal niet mee te lopen viel, maar door het wat verkleinen van de paslengte ging dat veel beter. Pijn werd het niet, maar echt lekker lopen ook niet. Ik heb het idee dat de pijntjes uiteindelijk uit mijn rug komen, dus het wordt weer eens tijd om om mijn rugoefeningen van stal te halen.
Het vroor trouwens vier graden, dus ik begon op de Sockwa sloffen, en die heb ik ook niet meer uitgetrokken.

week 2 zondag (14,4 km; 1,5 C; droog)

Sinds afgelopen week zit er een kloof onder mijn linkervoet. Nou heb ik dat wel vaker bij de hiel, en dan heb je er bij het hardlopen in elk geval geen last van. Deze zit echter links op (in?) de bal van mijn voet, en ik had er gisteren bij het lopen knap veel last van. Ik heb een potje klovencrème, en dat spul werkt meestal prima binnen een paar dagen, maar ik was er niet gerust op dat het op tijd geheeld zou zijn voor mijn duurloop van vanochtend. De vraag was dan vervolgens of het met de Sockwa’s aan wel zou lukken.
Bij het opstaan was het meteen al duidelijk dat blootsvoets lopen niet zou gaan. Even een kort stukje door de huiskamer dribbelen met de Sockwa sloffen aan, hm, zou misschien wel kunnen. We proberen het gewoon.

Nou, dat ging prima, ik voelde het plekje wel tijdens het lopen, maar pijnlijk werd het niet. Iets anders was dat ik wat vage klachten had aan mijn rechterkant. De nog steeds niet helemaal genezen verzwikking van mijn rechterenkel van maanden geleden heeft (denk ik) soms wat rare gevolgpijntjes. Deze keer aan de rechterkant van mijn scheenbeen, wat moe, stijf gevoel in mijn enkel, soms een beetje bij mijn heup. Raar, maar het werd niet erger, dus ik heb me er maar niet door laten weerhouden. De 95′ langzame duurloop die op het programma stond heb ik helemaal afgewerkt, inclusief de drie steigerungen op het eind.

Het was een heerlijke ochtend om te lopen. Zo goed als windstil, en lekker zondags stil. Ik was om even voor acht uur buiten, en toen was het nog vrij donker, en zo geleidelijk aan zie je de dag tot leven komen. Veel ganzen in V-formatie zien vliegen, in allerlei richtingen, maar toch vooral noordwaarts zo leek het. Echt heel koud zal het dan toch niet gaan worden.

Opmerkelijk (voor mij tenminste) was dat ik bij het naderen van een boerderij steeds nadrukkelijker een gans herrie hoorde maken. Ik zag eerst niet waar hij/zij zat, en ineens vloog er een nijlgans uit een boom weg. Ik wist helemaal niet dat ganzen in bomen konden zitten, maar ik heb net wat zitten speuren op internet, en het blijkt helemaal niet zo opmerkelijk. Kijk hier maar eens. En zo werd het ook nog een leerzame ochtend.

week 2 vrijdag (11,2 km; 6,6 C; bui)

Op een gegeven moment lijken de buien voorbij, je ziet ze niet meer, en ook buienradar geeft hoop. Op pad dan maar voor de lunchpauzerun. Op het programma stond een uur D2 (6’24″/km) onderbroken achtmaal drie minuten D3 (5’44″/km). Toen ik net aan mijn tweede D3-blokje begon barstte de bui die ik al even vreesde toch los. Een koud mengsel van regen en hagelachtige sneeuw (of sneeuwachtige hagel, daar wil ik afwezen) viel me aan. Het fietspad dat ik aan het volgen was heeft een aantal viaducten waar ik zou kunnen schuilen, maar de dichtstbijzijnde was zover weg dat het me van weinig nut was.
Koude voeten (ik had na 1 km de Sockwa’s weer uit gedaan en in mijn jaszakken gepropt) en koude handen waren het resultaat. Maar al snel na de bui brak ook de zon weer door, en uiteindelijk waren handen en voeten weer aangenaam van temperatuur. Alleen mijn rechtervoet blijft altijd wat achter, maar deze keer niet zoveel dat het opwarmen pijnlijk was. Al met al heb ik erg lekker gelopen.

week 2 dinsdag (9 km; 8,6 C; droog)

Aangezien de knie zich niet in negatieve zin had laten horen afgelopen week ben ik vandaag volledig volgens schema gaan lopen. Dat was vandaag een klein stukje inlopen, en daarna een uur DL1 (6’54″/km), waarvan de laatste minuut stevig doorlopen. In totaal 9 km, hierbij alleen de eerste op de Sockwa’s. Dat had eigenlijk niet gehoeven, het was beslist niet koud. Mooi begin van de loopweek.

« Oudere berichten

© 2020 Onderweg

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑