Ik moet het toch ook eens over mijn nieuwe fiets gaan hebben. Niet dat ik die al heb, maar ik zit momenteel midden in het besluitvormingsproces, en het houdt me aardig bezig.
Ik heb momenteel een Giant Tourer van iets meer dan 6 jaar oud. Deze fiets heeft me de afgelopen jaren nauwelijks in de steek gelaten, en het was een fijne fiets. Ik kan nu echter nog eenmaal gebruik maken van de oude fietsenregeling van mijn werk waarbij je 75% vergoed krijgt van maximaal 749 euro, en aangezien ik vanaf begin mei dagelijks naar Ridderkerk ga fietsen om op mijn werk te komen (en ook weer terug om thuis te komen!) vond ik dat ik mezelf wel mocht trakteren op een nieuwe fiets.

Na een rondje langs enkele fietsenmakers was ik in het rijke bezit van de 2008-catalogus van Batavus, Gazelle, Trek en Giant. Met in mijn hoofd een maximum prijs van tussen de 800 en 1000 euro kon het selectieproces beginnen. Het leek in het begin heel eenvoudig. Net als nu wil ik een fiets met rollerbrakes, een naafdynamo en 21 of meer versnellingen. Verder moest hij ook geschikt zijn om mee op fietsvakantie te gaan.

Dat leek goed te gaan tot ik bij een van de fietsenzaken aan de praat raakte met de verkoper die zei dat hij zich kon voorstellen dat een Koga Miyata misschien ook wel wat voor mij kon zijn. Let wel, deze zaak verkocht ze zelf niet! Voor hen die dit niet weten, Koga’s zijn een paar prijscategorieĆ«n duurder dan de tot nu toe bekeken fietsen.

Helemaal fout ging het toen ik vorige week verzeild raakte op de site van de Vakantiefietser. Erik Schuijt, de eigenaar, is een jaar of vijf geleden begonnen met een zaak die zich speciaal richt op mensen die goed materiaal nodig hebben om op fietsvakantie te kunnen gaan, meer in het bijzonder richt hij zich op, laten we zeggen, de wereldfietsers.
Door het lezen van de verhalen op deze site, het kennis nemen van de technische specificaties, en het zien van de mogelijkheden, begon ik eigenlijk, het is niet mooi om te zeggen, een beetje hebberig te worden. Ik hoefde echt niet (nu al šŸ˜‰ ) een Koga Miyata Signature, zo’n fiets die je eigenlijk zelf helemaal samenstelt, maar door de devaluatie die in mijn hoofd plaatsvond van de begrippen fietsen + prijzen, begon ik eigenlijk rijp te worden voor fietsen in een hele andere categorie dan ik tot dan toe bekeken had.
Wordt vervolgd…