Soms zit het mee…

Na de record periode die ik hierboven meldde heb ik het eerst een aantal dagen rustig aan gedaan. Pas op donderdag ben ik weer gaan trainen, ’s avonds om zes uur op natte koude atletiekbaan. Twee km inlopen, daarna 15 keer 200m interval, afgewisseld met 200m wandelen en dribbelen. Normaal zou ik de serie ook nog hebben afgesloten met twee km uitlopen, maar ik had met mijn dochter afgesproken dat ik haar bij het vlakbij gelegen voetbalveld zou ophalen, en ik had er geen tijd meer voor. Ik vond het ook niet echt erg, want bij de gegeven temperatuur (een graad of 5 denk ik) is zo’n natte baan behoorlijk koud.
Vrijdag heb ik een ‘gewone’ duurloop van 12 kilometer gedaan, en dat verliep prima.
Zaterdag kwam het er niet van en zondagmorgen vroeg was ik al voor zeven uur wakker. Ik dacht dat het wel een mooi moment was om eens een proefrun langs het traject van de DwarsdoorDordt-loop te doen. Het regende, maar ik vond dat me dat niet mocht weerhouden. Het was een graad of 6-7, dus dat moest kunnen.
Ik ontdekte al snel dat mijn voeten heel erg gevoelig waren, en dat het toch kouder was dan ik dacht. Of het nou kwam doordat ik nog maar net wakker was, ik weet het niet, maar ik had er in een paar honderd meter ineens helemaal geen zin meer in. Ik loop hard voor mijn lol, en dit was beslist geen lol. Ik keerde om en ging weer naar huis. Ik kon er echter geen fijn gevoel aan overhouden.

Dat werd ongetwijfeld mede veroorzaakt door het feit dat ik al ongeveer anderhalve maand last van mijn rechterschouder heb. Het verhoogde het algehele kwakkelgevoel. Okee, ik ben dan 52, maar dat wil nog niet zeggen dat mijn gestel er zo langzamerhand de brui aan moet geven.

Gelukkig was vandaag een betere dag. Voor het eerst heb ik het gevoel dat het met mijn schouder een heel klein beetje beter gaat, en tevens heb ik tussen de middag ruim 8,5 km gelopen, ondanks tegen en harde wind. Deze keer was het leuk!

7 reacties

  1. Matthijs Scaf

    10 maart 2008 at 20:38

    Ten eerste wens ik je beterschap met je schouder, en dat dat je wedstrijd niet mag hinderen.
    Verder was ik zondag van plan om je een paar dingen te vragen, ik had namelijk wat moeite met duurlopen, het leek meestal ergens bij de tien kilometer moeilijk te gaan, ook wilde ik weten hoe je zolen zich hielden bij langdurige nattigheid.
    Het leek droog te worden en ik ben gaan lopen.
    Bij het afdalen van een lange hoge brug kreeg ik zowaar een compliment van een hardloper, “Dat ziet er goed uit”. Daarna ging alles redelijk soepel en heb ik uiteindelijk 15,5 kilometer in de regen gelopen in een redelijke tijd waarbij de laatste twee de snelste waren.
    Ook heb ik niets gemerkt van verwekende zolen, waar ik tot nu toe voor vreesde
    Ik zie die zondag dus met redelijk vertrouwen tegemoet.
    (op de 1 of andere manier wil ik wel een beetje een soepele 10 gaan lopen, zo zonder schoenen loop je nogal in de kijker en dan is het niet leuk om strompelend over de eindstreep te moeten komen.)
    Vanmorgen heb ik mijn chip met een touwtje om mijn enkel bevestigd, waar die deze week blijft hangen, en heb een herstelloopje gedaan. (takkeweer, kreeg zelfs koude ringtenen)
    Wat ik mij afvraag is eigenlijk hoe je met de verschillende soorten terrein omgaat, en of je nu wat betreft de zolen in staat bent om ongehinderd over scherp asfalt te rennen, en hoe lang het duurt voordat dat lukt.
    Ik kom er nu wel overheen, maar het is nog geen onverdeeld genoegen, en erg hard gaat het nog niet.
    Zelf geloof ik dat lange wandelingen over afwisselend terrein, of altijd op blote voeten lopen weleens de sleutel konden zijn, maar voor het eerste is het te koud, en boodschappen doen zonder schoenen in amsterdam vind ik ook een beetje extreem.
    Veel sterkte met de voorbereiding op de wedstrijd, en bedenk dat je met het best denkbare materiaal aan de start zult verschijnen.

  2. Tja, die schouder. Ik geloof niet dat het voor die wedstrijd in de weg zal zitten, maar irritant is het wel ja.
    De langste afstand die ik tot nu toe gelopen heb is een kilometer of 16, en als ik geen rare blessures krijg dit jaar gaat dat dit jaar ongetwijfeld verder omhoog. Het valt mij inderdaad ook op/mee dat je voeten bij nattigheid nauwelijks echt week worden. De huid is natuurlijk ook wel wat dikker en taaier geworden in de loop van de tijd, dat zal ook schelen.
    Ik kan nog niet op alle ondergronden lopen. Het scherpe asfalt (fakir-asfalt noemden we dat in het Blote voeten topic op Chat’n’Run) kan ik wel steeds beter verdragen, maar ook ik loop liever op gladde stoeptegels of glad asfalt. Ik begin altijd erg vroeg op mijn werk, en ik wandel dan geregeld op blote voeten er naar toe, dan heb je niet zoveel bekijks. Maar ja, het is maar een kilometer, dus echt zoden zet het niet aan de dijk.
    Als het weer weer wat zachter wordt, wordt mijn lef om overdag blootsvoets te wandelen ook weer wat groter.
    Wat je schrijft over soepel je eerste wedstrijd lopen herken ik wel. Wat je toch niet wil is ergens sukkelend achteraan binnenkomen (of nog erger, helemaal niet binnenkomen) en dat je mensen dan hoort zeggen, tja wat doet die sukkelaar ook op zijn blote voeten. Het moet wel een beetje een eervolle aangelegenheid zijn. Veel sterkte jij ook met je voorbereidingen.
    Mag ik je uitnodigen om ook zo nu en dan verslag van je bevindingen te doen op het al genoemde Blote voeten topic op Chat’n’Run?
    Linkje: http://www.chatnrun.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4560

  3. matthijs scaf

    11 maart 2008 at 15:58

    Ga zeker verslag doen,
    Heb zojuist een zolentraining gedaan door 2x wandelend het traject over het fakirasfalt hier tussen de wateren af te leggen. (Mevrouw, kunt u die blik nog even vasthouden?, dan pak ik even mijn fototoestel).
    Heb tijdens deze wandeling bedacht dat het wellicht een goede oplossing zou zijn om dit asfalt gewoon als vloerbedekking te nemen, zou ook in chique marmersteenslag in iedere gewenste kleur uitgevoerd kunnen worden, (past in ieder interieur etc), maar ik vrees dat dit toch tot enig protest van partners zou kunnen leiden, tenzij je er een forse gezondheidsclaim aan vasthangt, maar goed.
    Ik heb zondag voor het eerst behoorlijk ver gelopen op blote voeten in de stromende regen, en ik denk achteraf dat die nattigheid wellicht juist geholpen heeft qua zolen.
    Conditioneel stelt dat blotevoetenlopen eigenlijk ook niet zoveel voor, ik bedoel, vergeleken met hardlopen op schoenen dan (wat je niet aan je voeten hebt hoef je ook niet steeds op te tillen nietwaar.)
    Mijn kuiten zijn nog de zwakste schakel, maar wat zeur ik, 15.5 kilometer met flinke versnelling aan het einde.
    Die lichte spierpijn zal zondag wel weg zijn, en ik loop het vast wel uit.

  4. Klinkt hartstikke goed Matthijs. Ik ben natuurlijk heimelijk wel een beetje jaloers dat jij me nu nog voor bent met een wedstrijd, maar vooruit, daar kom ik ook wel weer over heen. Veel succes toegewenst in elk geval.
    Mijn zwakste schakel is momenteel trouwens mijn linkerachillespees. Ik probeer er aan te denken driemaal daags de befaamde ‘trapoefening’ te doen, maar ik vergeet het nogal makkelijk. Dom maar waar.

  5. matthijs scaf

    13 maart 2008 at 18:08

    Tja, ik mag niet klagen. Zojuist bij intervallen tegen de wind in een kilometer voluit gelopen, zit nog vier seconden achter mijn schoenenrecord van vorig jaar. Ben voornemens dit jaar mijn schoenen op alle afstanden in te halen
    Wat is die trapoefening eigenlijk? staat vast wel ergens in je log, maar goed, wat ik eigenlijk dit jaar (omdat ik afgelopen herfst een randblessure in het midden van mijn kuit bij een uitloper van mijn achillespees heb gehad) gedaan heb is specifiek mijn kuiten en de rest van mijn onderbeen (mijn schenkel in slagerijtermen) heel erg uitgebreid trainen alvorens serieuzer te gaan lopen.
    Ik denk veel baat te hebben gehad bij het eindeloos slalompjes lopen bij van die dikke roestvrijstalen fietsenrekken hier bij het zwembad, kleine pasjes, rustigaan, maar zonder met mijn hakken bij de grond te komen, verder eindeloos veel trappen gelopen, bij een viaduct, met 1 2 of drie treden tegelijk, maar vooral met kruispas. Ook doe ik nogal wat loopscholingsoefeningetjes. eigenlijk tot pakweg twee weken geleden mentaal helemaal niet met “conditie” bezig geweest, alleen maar met het bewegingsapparaat.
    Het fijne van lopen op blote voeten vind ik ook dat ik veel banger voor blessures geworden ben, ik vrees namelijk de hoon als er onverhoopt toch iets mis blijkt te gaan, heb jij dat nu ook?
    Zit nu ondanks de goede trainingsresultaten toch vol zorgen over de 10 van zondag, ik zou het graag nog twee weken willen uitstellen.
    1 Heb gisteren een stukje door landelijk noord, het platteland van amsterdam gefietst,niet erg geruststellend. Veel echt fakirasfalt was er niet, maar toch wel aardig wat tamelijk lastig steentjesasfalt, waar je met enigszins gevoelige zolen, en die heb ik nu, niet lekker voluit kunt gaan. ook veel slecht onderhouden asfalt, wat ook lelijk kan prikken. verder nog een soort asfalt met tamelijk grof gesteente wat er niet echt scherp uitzag, maar ronde kiezels waren het ook niet.
    Mijn zolen zijn mijn echte zorgenkindjes, hoewel ik als ze goed zijn wel zo ongeveer overal overheen kom, maar juist nu ik in een goede vorm lijk te komen zit ik vol met podiumstress, help, iedereen kijkt naar mij.
    2 Ik verkeer sinds die 200 meter in een enorme groei maar uit ervaring weet ik dat juist als mijn vorm in een explosieve groei lijkt te verkeren deze zich uitermate grillig kan gedragen. zou graag de boel wat willen consolideren en ook wat meer willen testen.
    Affijn, ik ben hier wat lang van stof geweest, heb ook zojuist geprobeerd om een account aan te maken op chatrun, maar daar was iets mis met de website.

  6. Eerst even de trapoefening voor ik het vergeet: http://www.runnersworld.nl/content/pagina/256/Blessures.html#
    En dan even de achillespees link aanklikken. De laatste paar regels over schoenen negeren natuurlijk. 😉
    En dan als tweede je Chat’n’Run account. Als mede beheerder van de site ben ik zo vrij geweest om je account handmatig aan te maken. Voor het geval je hem over het hoofd hebt gezien heb ik de bevestigingsmail nog even naar je doorgestuurd. Het aanklikken van de bevestigingslink hoeft dan uiteraard niet meer.
    Je koudwatervrees voor die 10 km begrijp ik heel goed. Ook ik heb niet zo’n zin in honende opmerkingen c.q. blikken als ik de finish niet of slechts met veel moeite haal. Daarom wil ik ook graag mijn eerste 10 km van tevoren al een keer gelopen hebben. De afstand zelf maak ik me niet zoveel zorgen over, vandaag nog 12 km getraind en dat ging prima, maar tijdens trainingen kies ik mijn eigen routes, met heus niet alleen maar gladde oppervlaktes, maar over het algemeen niet met echt gemene structuren; dat is bij een wedstrijd wat lastiger.
    Ik ben het even kwijt, maar je wedstrijd is toch a.s. zondag? Komt vast goed! Succes in elk geval.

  7. matthijs scaf

    13 maart 2008 at 21:30

    “Sportschoenen die niet soepel genoeg zijn”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2020 Onderweg

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑