Toen ik mijn fietsreis naar Parijs aan het voorbereiden was leek het me erg handig om de reis aan de hand van een GPS-apparaat te kunnen maken. En dat was het ook. Met behulp van de (gratis) kaart van West Europa van OpenFietsMap en de tracks die te vinden zijn op de site van Paul Benjaminse hoef je niet heel veel meer te doen dan het lijntje op de kaart te volgen. Misschien dat de romantici onder ons dit niet zo aardig vinden, maar de romantiek van je weg zoeken via een kaart gaat er snel af als het regent, of als je bij het volgende kruispunt steeds denkt “moest ik hier nu rechtsaf, of pas bij de volgende?” en weer je kaart (in de regen remember) tevoorschijn moet halen. Ik concentreer me liever op de omgeving en het verkeer. Neemt niet weg dat ik een kaart voor het bredere perspectief blijf hanteren.
De eTrex 20 is in principe ook in staat om zelf routes te maken, om als een soort TomTom te werken. Bijvoorbeeld naar een POI (Point of Interest) of een adres. Dat kent wel zijn beperkingen, misschien theoretisch niet, maar praktisch zeker wel. Afstanden tot een kilometer of 50 zijn nog enigszins te doen, maar als het (veel) verder wordt gaat het berekenen van de route wel heel veel tijd kosten. En als je dan onderweg zo dom bent om, per ongeluk of expres, van de berekende route af te wijken kun je maar beter hopen dat je weet waar je heen moet, want anders heb je pauze tot de herberekening klaar is.
Afgelopen zondag, toen ik mijn zus aan het supporteren was bij de Marathon van Rotterdam gebruikte ik de eTrex weer eens, voor het eerst in lange tijd. Ik had de avond tevoren alle punten waar ik wilde gaan staan als waypoint in het apparaat gezet, een handige actie al zeg ik het zelf. Op de ochtend van de marathon liet ik hem de route naar het eerste punt (een kilometer of twintig vanaf huis) berekenen, en ik ging op pad. Dat berekenen was nog bezig toen ik wegfietste, maar omdat ik de route globaal wel kende was dat niet zo erg. Na 2 kilometer was hij net klaar met rekenen om vervolgens te ontdekken dat hij niet meer op het oorspronkelijke beginpunt was, en hup, hij ging weer rekenen. Deze keer was hij wat sneller klaar, en het daadwerkelijke routewijzen kon beginnen. Geen problemen verder. Ook de navigatie naar de volgende punten langs de marathonroute waar ik wilde gaan staan verliep zoals gewenst. De punten lagen redelijk dicht bij elkaar, dus lang rekenwerk was niet nodig.
Tot ik ’s middags vanuit Kralingen weer naar huis wilde gaan. Voor dat doel zit er al sinds het begin een waypoint THUIS in de eTrex, dus snel kiezen, en gaan! Dacht ik. Want zo heel goed kende ik de weg niet in die buurt. En terwijl ik zelf maar zo’n beetje, met de zon als hulpmiddel, bedacht hoe ik waarschijnlijk moest rijden bleef dat ding maar rekenen. Zelfs toen ik eenmaal via de Willemsbrug en het Noordereiland ‘op Zuid’ was aangekomen stond de voortgang nog slechts op 72% en bleef dat nog heel lang staan. Inmiddels wist ook zonder apparaat de weg naar huis wel weer, maar ik kon het natuurlijk toch niet uitstaan dat hij zoveel moeite had met iets wat zo simpel leek. Ik stopte zo nu en dan even om nog een instelling te veranderen, maar ik kreeg het deze trip niet meer goed.
Eenmaal thuis ben ik ’s avonds nog wat aan het prutsen geweest en heb hem inmiddels weer zover dat hij weer redelijk vlot (vlot voor een eenvoudig apparaat als de eTrex dan) routes over dit soort afstanden weet te berekenen.
Ik werd me er echter (weer eens) van bewust dat Garmin misschien wel leuke apparaatjes weet te maken maar bepaald slecht is in het maken van documentatie. De handleiding is heel summier en geeft al helemaal geen uitleg waarom of waartoe je bepaalde instellingen zou doen. Er zijn wel wat bronnen van informatie te vinden, bijvoorbeeld het uitstekend werkende forum van Waypoint, en het handige filmpje van Hans Vaessen over het instellen van de eTrex, maar het blijft allemaal fragmentarisch en oppervlakkig.
Om te voorkomen dat ik steeds maar weer het wiel moet uitvinden (hoe deed ik dat toch ook alweer) neem ik me voor om mijn ontdekkingen op deze site te documenteren, te beginnen met de manier waarop ik het route berekenen weer snel kreeg. Handig voor mezelf, en misschien hebben anderen er ook nog wat aan. Nog even geduld echter, want er moet soms ook nog gewerkt worden.
Ik ben zeer benieuwd welke instellingen je hebt gewijzigd om de eTrex snel een route te laten berekenen. Zou je dat willen delen?
Oei, dat is wel een beetje embarrassing. Veel beloven en niet doen.
Ik weet het eerlijk gezegd niet meer. En ik gebruik de eTrex 20 maar heel weinig als routeplanner, dus ik loop maar weinig tegen het probleem aan.
Als ik het me weer kan herinneren zal ik het hier alsnog plaatsen.